tirsdag den 10. december 2013

"I really believe there are things nobody would see if i didn't photograph them."



I hverdagen ser man mange ting, og nogle ting lægger man mere til end andre ting. Når jeg går nogle ture, både alene og med andre. Så tager jeg nogle gange kameraet frem og tager billeder af noget - hvor jeg oplever nogen nogle gange siger: "Tager du billeder af det?" Og kigger underligt. Synes det er lidt sjovt, at folk som ting ikke lægger så meget mærke til, er faktisk tit de billeder som blir' gode og anderledes og det kan folk jo godt lide. Da jeg var på ferie i Tyrkiet og jeg havde taget et billede af en ting som var anderledes end herhjemme i Danmark. Hun sagde: "Ej, hvorfor har du taget et billede af det? Det jo ikke noget særligt?" Om det er noget særligt, det ved jeg ikke. Men det var en ting som var anderledes hjemme i Danmark. Fx. en anderledes telefon boks på gaden, og de ser jo anderledes ud i Tyrkiet end de gør herhjemme i Danmark. Jeg synes faktisk det blev et godt billede, og der var andre som også sagde det var et godt billede - men mange ville nok ikke have lagt mærke til den telefon boks, hvis jeg ikke havde taget et billede af det. Som fx. min veninde. Dette var bare et fx på, at det ikke er alle ting folk lægger mærke til, hvis nogen folk ikke tager billeder af det. Det handler for det meste ikke kun om selve tingen man tager et billede af, men det handler også om hvordan man tager billedet. Det er ligesom det ikke kun er et kamera der er skyld i et godt billede, det kommer også an på fotografen. Jeg "fandt"/så citatet igennem en anden, og det citater siger faktisk en del om fotografer og folk der interesser sig for det. 

2 kommentarer:

Mia sagde ...

Kameraet har i princippet intet at sige. Det er personen bag, der betyder alting. Det synes jeg i hvert faldt.
Selvfølgelig er kvaliteten bedre hvis man bruger et spejlrefleks istedet for en gammel mobil, men det er ikke ensbetydende med at man får bedre billeder.
Har du selv taget billedet du har brugt? :)

eslublog.blogspot.com

Camilla sagde ...

I princippet har du ret. Men synes alligevel også et kamera gør noget af "jobbet", men du har ret i, at en med en mobil kan gør det ligeså godt som med et med et kamera - hvis man gør det "ordenligt" og går op i det når man tager billedet. Hvis du forstår?

Ja, det har jeg selv taget :)