fredag den 17. januar 2014

Redigering & ens krop.

Igår i min skole snakkede vi bl.a. om photoshop (et fx. på et redigeringsprogram), redigering, kroppe, at være utilfredse med ens krop, og alt det der. Utrolig mange går efter den perfekte kroppe og være tilfredse, men.. Bliver vi nogensinde tilfredse med vores kroppe? Det tror jeg ærligtalt ikke. Mange går efter de folk i modeblade, deres kroppe og alt det der. Men folk glemmer altså også nogle gange at det er photoshoppet og redigeret. Noget mere end andre billeder! Jeg har faktisk læst, at de redigér dem tyndere nogle gange, eller hvis man kan se lidt knogler - så redigér nogle dem "tykkere" end de egentlig er. Seriøs, tænk på hvis redigerings programmerne ikke fandtes? Hvordan ville forsiden på modelbladene så se ud? Ville folk så ændre deres syn på de folk de vil "ligne" i modebladene og nu tænker jeg på kroppen. Der er tit hvor man siger: "Wow, kan krop ville jeg virkelig gerne have! Hun/han har en flot krop.." Jeg tror virkelig nogle folks drømme og mål omkring kroppe vil blive ændret. Det er faktisk tankevækkende hvordan det ville være, hvis billeder ikke blevet redigeret på dén måde de nu bliver redigeret på. Vi var i også i Aarhus i dag på sådan et slags museum, og det lyder måske kedeligt. Men det var faktisk tankevækkende og interessant. Med hvordan vi havde med vores kroppe, vores meninger, osv. og det var helt anonymt. Vi er i hvert fald kommet ind på et tankevækkende emne! 

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg er ret tilfreds-ish med min krop. Sure, der er altid et eller andet man synes kunne være liidt bedre, som de der bløde punkter på maven og i mit tilfælde over hofterne. På den anden side har jeg ofte taget mig selv i at tænke at der var et eller andet jeg gerne ville have så ud på en anden måde.. hvorefter jeg har indset at det jeg forestiller mig ville være "bedre" slet ikke er naturligt muligt. Jeg tegner en del, og det er let at udflade nogle af de bump som kroppen naturligt har, så det bliver et lækkert visceralt-tiltrækkende billede af bløde former - men anatomisk er vi ikke designet til at se sådan ud. De gange jeg har haft sådan en tanke-strøm er jeg endt med at vende tilbage til at være tilfreds med det hele præcist som det er lige nu :)

Har du i øvrigt set denne video: Body Evolution - model før og efter photoshop.
http://www.youtube.com/watch?v=xKQdwjGiF-s

Hvis det er hvad man kigger efter, er det klart man ikke kan blive tilfreds... Et andet eksempel kunne være Barbie. Min veninde sagde altid, at hvis hun skulle fungere anatomisk, skulle hun have nogle af sine organer med sig i sin håndtaske (efter en spøjs undersøgelse hun har læst om).

Jeg har heldigvis aldrig haft tendens til at idolisere, så folk i modeblade er ikke hvad jeg kigger efter. Heller ikke såkaldte inspirations-billeder på fit-blogs osv. for jeg ved at hverken min krop eller livsstil er designet til at se ud på den måde :)

// Janni aka Gulde <>< Gulde.dk